January 25, 2012

#Cinta Hati#


salam semua



Yang Terhangat

“ Ishh .. apasal hensem sangat mamat Engineering tuh haa ? Bestnya kalau dia jadi pakwe aku . Kau tak teringin ke Aya ? Tanya Suzi pada aku . Aku hanya tersenyum lalu menggeleng . Suzi membalas dengan senyuman nakal . Aku bukannya tidak sedar kewujudan mamat yang Suzi katakan . Bahkan satu kolej kenal . Syafiq – pujaan yang digilai ramai gadis di Kolej Astana . Cuma aku tak ambil port sangat . Yela , dengan assignment lagi , perjumpaan itu ini . Tak ada masa langsung nak fikir hal-hal remeh , Tapi aku tak nafikan , mamat tu memang hensem . Kbay!






Kerinduan

Aku menebar jauh pandangan . Teringat Aliff buat hati tak keruan . 
Walau tak pernah bersua secara depan-depan , hati aku dipagut rasa lain macam . 
Ah sudah !
 Bebel Aya dalam hati . 
Namun perilakunya itu menggamit perasaan hairan dan tanda tanya pada Suzi .                                    
“ Sewel apa ke kawan aku ni ? “





Mercun Bola


“Aduhhh .. “ lontar Aya tiba-tiba .                                                                                                 
Aisey , apakah ? Pagi-pagi dah kena langgar dek orang . 
Padahal jalan sikit punya besar !             
“ Maaf , saya tak sengaja , nak cepat “ jawab satu suara . 
Belum sempat Aya membalas sedas dua , 
orang yang melanggarnya sudah berlalu pergi . 
Tapi sosok tubuh itu bagai dikenali .              
Pom ! Ibarat terkejut akibat letupan mercun bola , degup jantung Aya deras berdetik .       
Alamak , nak menjerit ke , nak melompat ? ke peluk tiang ? getus Aya dalam hati .             
Tiba-tiba …
“ Eh Soraya , kamu ni kenapa ?
 Dah tak betul ke tak dapat dengar Aliff  mengaji ? “ usik Kak Kam . 
Ehh , Kak Kam ni bergurau pulak pepagi nan damai ini .                                                      
“ Mana ada Kak Kam , saya tertinggal barang tu yang kalut ..” jawab Aya 



“ Alala.. tapi mesti rindu kan tak dengar sehari suara Aliff .?
 Sampai terlanggar bagai ..” sambung Kak Kam . Aya senyum . 
Kak Kam – Nama sebenarnya Kambinah . Asal dari Sarawak . 
Aku panggil Kak Kam sebab dia marah bila aku panggil nama penuh . 
Dia  kata aku ejek dia Kambing . 
Saya panggil Kambinah kak , Kambinah ! 
Bayangkan , anaknya disoal oleh gurunya . 
“Nama ibu kamu siapa ?                                                                                                               
 “ Kambinah Binti  Karibau , cikgu “                                                                                                                   “Apa ? Kambing Binti Kerbau ?!                                                                                               
 *Pengsan . Hahaha Kbay!                                       



Kenapa


“ Suzi , aku nak pergi Kafe la kejap. Lapar ni..Malam tadi tak makan apa-apa  “ Kata Aya .           
 “ Laa .. kau ni kan , suka macam itu . Kalau aku marah kata aku tak sayang ,
 kalau aku diam pun kau kata aku tak sayang . 
Cakap dengan orang terlebih bijak bistari macam kau memang aku je yang salah” bebel Suzi .
Amboi , panjang kau bersyarah Suzi oi ! Redha mendengarnya ~                  
 “ Alolo.. jangan la marah sayangku puteri jelita Suzi yang montel lagi bergaya !
 Baiklahh , kau kawan aku the best in Cakerawala !!! “ pujuk Aya . 
Cehh , ayat over !                                                                      
 “Hai Soraya , Assalamualaikum…                                                                                                    
“ Petir menerjah , fuhhh terkejut kau .
“ Waalaikumsalam” pendek nadanya .                                            
“ Awak budak bisnes tu kan ? Selamat berkenalan.. “                                                                           “Ha’a..” Angguk dan menjawab
 “ Maaf , saya ada hal , assalamualaikum.. “                               
 Arghhh , apahal mamat ni tiba-tiba tegur aku .  Ramai lagi kot boleh dia tegur . 
Suzi kan ada ,  tak pun makcik rongak jual karipap sardin tu haa .
 Eh , auntie Kamala pun ada , Ehh ?         
  Aya cepat-cepat berlalu . Suzi pun apa lagi . Mesti la ikut kan . 
Then mulut dia macam kau tak tahu pulak. 
“ Aya !!! Syafiq hensem tegur kau laaa .. Bestnya !!!! “                     


Kusut


Soraya .. Cantik sungguh gadis itu . Pendiam , penuh misteri . 
Saat si manis itu tersenyum , bisa gugur iman ! Tapi jauh dalam hati ini kusut . 
Kenapa reaksi gadis itu tidak seperti yang ku jangka ? 
Adakah dia membenci aku ? Eh , aku sangat hensem apa . Okay , perasan .                     
 Tapi… Aduhh , Soraya .. Ku tak keruan !!! 
atau mungkin , hatinya di simpan buat Aliff ?     
  Aliff …





Ditolak

“Soraya , boleh jumpa awak sekejap ? “ tanya Syafiq .
Aya memandang sepi – angguk .           
“ Aya , sebenarnya saya ada benda nak cakap ..
Tapi macam mana yea saya nak mulakan ..
 “  Emm … err.. apa .. hmm… sebenarnya , apa tu .. err…  bulu hidung awak terkeluar .               
Okay , tak kelakar . Apa kau merepek ni Syafiq!! Jangan bikin hal weh . Cool man , cool !
“Soraya , saya suka kat awak . Saya tak ada niat lain pun . Saya cuma nak kenal awak .
 Mungkin kita boleh berkawan dengan lebih rapat lagi ? “ ujar Syafiq .
 Pehh , mamat fofuler kat Kolej Astana buat pengakuan berani maut !
 Muka macho habis kelaut .
 Maintain kacak tak boleh dah . 
Demi cinta hati , ewahhh !                                                                                                                      *Diam .. 3 minit .. 5 minit .. 7 minit .. Amboi , lama nampak !                                                                                “ Hati saya untuk orang lain , Syafiq . Maaf .. “




Getar


“ Aya , tadi kan Kak Kam kata ada orang nak jumpa kau.  
Katanya yang selalu dekat Pusat Islam” ujar Suzi .   
Aliff….. Tiba-tiba Suzi bertanya ..                                                                                 
   “ Siapa Aliff  tu ? Budak yang nak jumpa kau tu ke ? Kau minat dia ? 
Kenapa aku tak tahu pun ?     
Aku angguk . Entahlah . hati ini rasa bermacam . Macam-macam hal ! 



Dari jauh Aya dan Suzi melihat kelibat lelaki yang bernama Aliff . 
Semakin mendekat , semakin rancak degup ini .Hanya Allah yang tahu . 
Tanda soal asyik menari dalm otak . Ewahh , siap berdangdut lagi !
 Hmm .. apa sebab Aliff nak jumpa aku ? Dia tahu ke aku suka dia ?                        
Aduhh , macam mana ni ? Kejap , mana dia tahu ? Tapi aku tak pernah cakap pun .
Eh , pening aku , pening . Susah la bicara soal hati ni , bagai mahu mati !




*sila baca diiringi dengan chorus lagu Tercipta Untukku – Ungu

Dan si dia makin hampir . Aya memandang ke bawah . 
Hati berkecamuk resah .                                   
  “ Assalamualikum Nik Soraya Nik Sufian .
 Maaf jika mengganggu kelapangan awak..”                    
 Ibarat mata terkelip sesaat . Suara itu bak halilintar . Aya terus berpaling .                                                    “ Saya Aliff Syafiq Mohd Radhi , pelajar jurusan kejuruteraan Semester 3 .
 Sudikah sekiranya Soraya menerima salam perkenalan dari saya , Aliff  ? “   
Aya terpampan .                                      
 “ Aya , saya tak kisah hal hari tu . 
Baru saya sedar , selama ni awak punya perasaan yang sama macam saya . 
Cuma bezanya , awak titip rasa hati itu pada Aliff , bukan Syafiq ..
 dan sekarang saya harap , rasa hati itu untuk keduanya , Aliff Syafiq . Boleh ? “                                                      Soraya memandang dalam . Dalam malu yang bersisa , Soraya mengangguk dan tersenyum .              
“ InsyaAllah , Aliff Syafiq “  Mereka tergelak kecil , mata bertaut , menebar segala rasa – di jiwa .




2 comments:

  1. Eika : Yke ? Alaa . Saja je cakap kan ? Huhu . Btw , thanx sudi baca (:

    ReplyDelete