November 5, 2012

Aku akan cuba Tuhan , aku cuba .



Assalamualaikum


" La Tahzan "

Jangan Bersedih
Kerna setiap Ujian itu ada Hikmah


Ketika Allah merindui akan hambanya, 
Allah akan mengirimkan sebuah hadiah istimewa
 melalui malaikat Jibril yang isinya adalah ujian. 
Dalam hadis Qudsi Allah berfirman ;

"Pergilah pada hambaku ,
lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana 
Aku ingin mendengar rintihannya."
(Hadis Riwayat Thabrani dari Abu Umamah)


"Apabila Allah mencintai seorang hamba ,
 maka Dia akan mengujinya.
 Jika hamba itu bersabar dan redha ,
maka Dia akan memilihnya menjadi kekasihNya"
(Hadis riwayat Ibnu Majah)


Kadang di setiap kesedihan yang aku alami ,
aku rasakan tidak adil .
Mengapa terjadi ?
Kenapa aku yang perlu alami ?
dan bermacam lagi persoalan yang dirasakan .


Namun ,
Jika kita fikir sedalamnya , mengikut logik akal dan iman di hati .
Kita pasti akan menyesal dengan persoalan tersebut .
Kita mungkin rasa seperti orang yang tidak bersyukur .
Dimana mempertikaikan satu rahmat yang Allah beri .

Ya , aku akui . Aku hanyut dalam perasaan duniawi .
Dimana lupa dan menjauh dengan Pencipta aku .
Namun Nur Tuhan itu Indah .
Dia maha tahu yang terbaik buat aku - Hamba Nya .
Dia ubati tiap luka hati aku dengan Kasih dan Sayang Nya
Subhanallah 


Mulai saat ini .
Aku akan terus berjuang menuju redha Nya
Tiap ujian yang mendatang adalah Rindu Nya padaku .
Aku akan cuba Tuhan , aku cuba .
Aku tahu Kau sentiasa ada .



- InsyaAllah -







No comments:

Post a Comment