February 19, 2013

UtusanRindu #2


Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang


Assalamualaikum




3) 

"Assalamualaikum" 
"Waalaikumsalam...." Sahut satu suara . "Eh , Salbi . Sampai dah . Jemput masuk semua .
Maaf la , pondok kecil " ajak Nek Som dengan ramah .
" Apa khabar Nek Som , sihat ? tanya Pn Salbi sambil menghulur tangan untuk bersalam . 
" Hmm biasa la Sal . Aku ni sihat-sihat orang tua la " ujar Nek Som . 
" Eh , dah besar-besar anak kamu ya . Ni yang kecil sekali ? " aju Nek Som sambil memegang Amna .
" Y a nek . Amna namanya ,  sebelah saya ni yang kedua , Ameer . Si kaklong Amni ada di Johor ikut suaminya "
jawab Pn Salbi .




" Allahuakbar , kita borak-borak ni lupa nak hidang air. Nur , tak siap lagi ke ... Kesian tetamu ni , kehausan jadinya " laung Nek Som sambl tersenyum memandang Pn Salbi sekeluarga . 
" Apa la Nek Som ni . Kami okay " pintas Pn Salbi sambil tergelak .
Tak lama kemudian Nur keluar menghidangkan minuman dan sedikit kuih untuk dijamu.
Sungguh sopan dan tertib sekali gadis ini . Manis orangnya apatah lagi senyuman tak lekang di bibir .
Matanya bulat tapi redup pandangannya . Eh , macam mana ya ?
Setelah selesai menuang air , Nur terus melabuhkan punggung di sisi Nek Som .
" Hmm siapa namanya tadi , Ameer ya . Bagi air kat ayahnya . Jemput semua " pelawa Nek Som .


4)


" Macam ni la Nek Som. Ikut apa yang saya dengan Abang Pian janji kan hari itu ,
kita kenalkan dulu Ameer ni dengan Nur. Lagi pun mereka tak pernah jumpa sebelum ini. 
Bila dah kenal,senang sikit la nak bincang soal nikah kahwin nanti "

Uhuk . Uhuk . Uhuk .
Tersedak Ameer mendengar kata-kata mamanya. Jantungnya berdegup laju.
Tertanya-tanya dalam hati apa yag direncanakan mamanya. Tiba-tiba keluar isu sensetif ?
" Kenapa Ngah ? " tanya Hj Sofian .
" Err tak ada apa pa. Airnya panas sikit " jawab Ameer gagap .
" Eh mana ada . Okay saja adik minum " Amna menyambung .
Ameer hanya memandang tajam kearah adiknya . 

Dalam masa yang sama , Nur turut terkejut dengan apa yang didengarinya . 
Butir bicara yang samar membuatkan Nur tidak jelas apa yang sebenarnya berlaku .
Kahwin ? Biar betul ? Salah dengar kot . Agaknya ada kenduri kahwin kat kampung . 
Bebel Nur dalam hati .





Nur Airis Binti Aziz









No comments:

Post a Comment